Artykuły

Artykuły

Dietetyka
Mikroelementy
Wiedza i Nauka
Zdrowie
Najgorsze diety

 

Najgorsze diety to diety eliminacyjne, które wykluczają z pożywienia całe grupy pokarmów (a nasz organizm nadal potrzebuje tych samych składników budulcowych). Są one stosowane bez nadzoru lekarskiego i w długim czasie mogą powodować bardzo poważne zaburzenia metaboliczne. W rankingu najgorszych w skutkach zdrowotnych na pierwszym miejscu lokuje się dieta białkowa, na drugim dieta zgodna z grupą krwi, na trzecim wegańska.

Dieta białkowa

Dieta białkowa jest najniżej energetyczna w stosunku do ilości spożytego pokarmu. Najwięcej szkód robi w środowisku jelitowym, układzie immunologicznym, nerwowym, kostno-stawowym i w równowadze psycho-emocjonalnej.

Dieta zgodna z grupą krwi

Dieta zgodna z grupą krwi była opracowywana w latach 60 minionego wieku, a od tego czasu całkowicie zmieniło się nasze środowisko, styl życia i żywienia.

Dieta wegańska

Dieta wegańska jest najbardziej rygorystyczna jakościowo. Skutkiem tego jest konieczność stosowania ciągłej suplementacji witaminowo-mineralnej, przede wszystkim witaminami grupy B, a w szczególności B12.

Właściwie zbilansowana dieta

Każdy sposób żywienia powoduje w organizmie człowieka jakiś skutek. Z pożywieniem dostarczamy energii i składników koniecznych dla utrzymania właściwego zdrowia. Energię uzyskujemy z cukrów i tłuszczy. Białko dostarcza aminokwasy do budowy organizmu. Z aminokwasów powstają również neuroprzekaźniki, elementy niezbędne dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego i dobrego stanu psychiki. Reszta diety powinna dostarczyć codziennie ponad siedemdziesiąt składników chemicznych, których nasz organizm sam nie wytworzy.

Dieta indywidualna

Właściwie ułożona dieta powinna uwzględniać indywidualne potrzeby Pacjenta na zawartość energetyczną i całe bogactwo minerałów, witamin oraz składników pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. W ten sposób dietą kształtujemy środowisko w organizmie i jakość poszczególnych struktur fizycznych i psychicznych.

Efekty niewłaściwej diety

Stosowanie jakiejkolwiek diety przynosi w czasie zawsze dwa efekty. Pierwszy jest prawie zawsze dobry, to jest efekt higieniczny, następuje już po pierwszych tygodniach stosowania diety. Drugi, efekt metaboliczny następuje po roku lub dwóch. Ten drugi często okazuje się co najmniej niepokojący, choć czasem trafiają się szczęśliwcy, dla których wskazana dieta była ułożona przez doświadczonego dietetyka. Niestety w większości przypadków skutki długoterminowe stosowania diet zalecanych są złe (np. efekt jojo, z problemy dermatologiczne, problemy gastryczne).

Skorzystaj z pomocy specjalisty

Zawsze należy konsultować się ze specjalistą, który określi potrzeby Pacjenta i wskaże indywidualny sposób żywienia i właściwą aktywność fizyczną. Szczególnie jest to ważne, kiedy występują ciągłe i wieloletnie problemy ze zdrowiem. W dzisiejszych czasach znalezienie odpowiedniej diety jest bardzo trudne. Zalecane w mediach diety na jakiś problem zdrowotny są proste i przyjemne w stosowaniu, a przez to stają się popularne. Niestety prawie zawsze są to diety eliminacyjne wyłączające z jadłospisu większość składników. Aby nabrać atrakcyjności w oczach potencjalnego Pacjenta diecie nadaje się albo atrakcyjną nazwę, albo podpiera się autorytetem doktorskim.

Należy zawsze pamiętać, że tylko specjalista może zalecić dietę eliminacyjną indywidualnie przystosowaną dla danego Pacjenta i na bieżąco konsultowaną. Doświadczony specjalista potrafi wykorzystać dietę eliminacyjną ją jako jeden z instrumentów terapii lub profilaktyki, a nie jako sposób życia na długie lata.